Jak działa turbina?

Turbosprężarka – jest to turbina napędzana gazami spalinowymi. Jeden z jej końców jest wprawiany w ruch energią uchodzących z silnika spalin, a drugi spręża powietrze trafiające do silnika. Istnieją turbiny o zmiennej geometrii kierownic strugi spalin, sterowanych komputerem, co znacznie podwyższa ich sprawność. Turbo stosuje się zarówno w silnikach benzynowych, jak i dieslach, w tych drugich pracuje ono pod mniejszym obciążeniem termicznym.

Ok. 100 000 obr./min. – prędkość wirnika większości turbosprężarek. W najnowszych turbinach maksymalne obroty sięgają nawet 300 000 obrotów na minutę.

Łożyska ślizgowe, łożysko oporowe, uszczelniacze, osłona termiczna, koło kompresji – to elementy turbin najczęściej ulegających uszkodzeniu.

Kontrolka uszkodzenia silnika – Check Engine nie zawsze się zapala, jeżeli turbo jest uszkodzone, chyba, że dochodzi do znacznego podwyższenia, lub obniżenia ciśnienia doładowania. Większość samochodów nie ma elektroniki diagnozującej sprawność tego elementu. Natomiast czasami (np: w niektórych modelach Volvo) występuje wskaźnik ciśnienia doładowania, którego wskazania mogą świadczyć o awarii turbiny.

200 000km – to przebieg, po którym większość turbin nadaje się do gruntownego remontu. Najczęściej zużywają się ułożyskowanie wiatraka i wszelkie uszczelnienia, a także wyrabiają się łopatki koła kompresji. Jeżeli kupujemy używany samochód z takim przebiegiem, a sprzedający nigdy nie naprawiał w nim turbosprężarki, ten dość kosztowny obowiązek spadnie na nas.